„Iron Man“ i Audi R8: Przewaga dzięki...
Tagi: samochód audi rok gadżet trendy ciekawostka obrachunek zysk
26 marca 2008, 11:54
Robert Downey Jr. wcielił się w Tony’ego Starka – główną postać zekranizowanego przez Paramount i Marvel Studio komiksu „Iron Man”. Swoją niezwykłą siłę ten bohater zawdzięcza stworzonej przez siebie, wszechstronnej i niezniszczalnej zbroi hightech, która pozwala mu stać się „żelaznym człowiekiem”. Bez tego kombinezonu uwielbiający technikę miliarder ufa możliwościom swojego Audi R8 – i nawet tutaj widać analogie do superbohatera: otwór w masce Iron Mana przypomina diodowe reflektory R8, sztuczne, świecące serce Starka można porównać z umieszczonym centralnie silnikiem samochodu widocznym pod szklaną osłoną, a niezniszczalna zbroja nawiązuje do Audi Space Frame
– ramowej przestrzennej z aluminium wysokiej wytrzymałości. Nie ulega wątpliwości: obie postaci stawiają na „przewagę dzięki technice”.
„R8 jest idealnym samochodem dla Tony’ego Starka” – powiedział reżyser „Iron Mana” Jon Favreau. „To techniczne dzieło sztuki. A do tego szybkie, bezpieczne i rzucające się w oczy”. Tony Stark kocha luksus, jest inteligentny, wymagający, w pełni korzysta z życia. I naturalnie wykorzystuje swoje niezwykłe możliwości dla dobra ludzkości – jako Iron Man, jego druga tożsamość, jego supertożsamość. Żaden inny bohater komiksów nie rozumie tak dobrze techniki i możliwości, jakie otwierają innowacyjne i przyszłościowe idee.
Takie nastawienie głównego bohatera jest podstawową przyczyną zaangażowania się Audi, ponieważ wzajemne oddziaływanie na siebie głównej postaci, filmu i produktu odgrywają decydującą rolę dla udanego product placementu. „Z jednej strony cechy charakteru i styl życia Tony’ego Starka pokrywają się z cechami przypisywanymi Audi R8. Z drugiej strony ‘Iron Man’ jest jednym z najbardziej znanych i ponadczasowych superbohaterów
na świecie – i dlatego natychmiast wykorzystaliśmy tę szansę” – powiedział Michael Renz, Szef Centralnego Marketingu Audi.
„Takie połączenie musi ze sobą idealnie współgrać także w rzeczywistości
– potwierdza grający główną rolę Robert Downey Jr.: „Wyrosłem
ze świadomością mitu Audi. Pod względem techniki, możliwości, innowacji
i bezpieczeństwa firma ta zawsze przodowała w przemyśle motoryzacyjnym. Tony i ja jesteśmy godnymi ambasadorami Audi – a w każdym razie prawdziwymi fanami tej marki.” To jest bardzo ważny warunek, ponieważ „dopiero, gdy gwiazda filmu identyfikuje się z marką, a jednocześnie wizerunek głównego aktora pasuje do Audi, połączenie staje się wiarygodne
– podsumował Renz. „Mamy właściwie szczęście: wiele hollywoodzkich gwiazd ceni sobie Audi i z własnej, nieprzymuszonej woli decyduje się na markę
z czterema pierścieniami.”
Nie tylko Tony Stark jest ambasadorem marki. Jego asystentka Virginia „Pepper” Potts grana przez Gwyneth Paltrow jeździ w filmie Audi S5. Potts jest inteligentną i ambitną kobietą, która dokładnie wie, czego chce. Do jej charakteru idealnie pasuje sportowa dynamika i delikatna elegancja Audi S5. Jej prostolinijność odbija się w jej postępowaniu: staje po stronie Tony’ego Starka jeszcze zanim on zacznie walczyć ze złem tego świata. Jako szef Stark Industries, gigantycznego wielonarodowego koncernu zbrojeniowego miliarder ten okazuje się być zdecydowanym businessmanem. Jego życie zmienia się jednak diametralnie, gdy zostaje uprowadzony w Afganistanie podczas prezentacji swoich najnowszych wynalazków. Celem porywaczy jest zmuszenie go do zbudowania broni o ogromnej sile zniszczenia.
W swojej niewoli zamiast broni Stark tworzy rewolucyjny metalowy kombinezon, który pomaga mu w ucieczce. Po powrocie do ojczyzny udoskonala swoją zbroję i rozpoczyna walkę ze spiskiem o globalnym zasięgu. Obok Virginii „Pepper” Potts jego bliskim sprzymierzeńcem jest pułkownik James Rhodes „Rhodey“ (Terrence Howard).
Już przed kinową premierą fani i wszyscy zainteresowani filmem mogą wejść
w świat Iron Mana. Na rozbudowanej, stworzonej specjalnie dla filmu internetowej stronie Audi użytkownicy mogą wejść wirtualnie do ściśle tajnego warsztatu Tony’ego Starka w Nowym Jorku. Do wyboru są dwie różne perspektywy: oczyma Tony’ego Starka można obejrzeć trailery i dodatkowe informacje dotyczące filmu. Po wcieleniu się w postać Iron Mana można zobaczyć detale Audi R8 oraz A5 w podczerwieni przy użyciu „Iron Man Vision”. Ponadto strona ta prezentuje historyczne fakty dotyczące Audi
i komiksu „Iron Man”, które można znaleźć w wirtualnym samochodzie wyścigowym Audi R10 TDI.
Strona została otwarta 10 marca 2008 roku pod adresem www.audi.com/ironman.
Przez cały czas kręcenia filmu Audi R8 zachwycało aktorów i innych pracowników, lecz nie wszyscy byli z niego do końca zadowoleni. Jedna osoba miała kłopot z tym sportowym samochodem, mianowicie reżyser Jon Favreau. Zaplanowane było, iż samochód odegra kluczową rolę w końcówce filmu, to znaczy w sposób widowiskowy zderzy się z filmowym przeciwnikiem Iron Mana. Jednak sceny tej nie wykorzystano przy końcowym montażu. „Zderzenie po prostu było zbyt mało spektakularne. Nasi kaskaderzy próbowali wszystkiego, by z rozmachem przewrócić R8 na dach – to byłaby dramatyczna scena końcowa” – żalił się Favreau. „Ale nie udało się. Nie mogliśmy obrócić samochodu tak, jakbyśmy chcieli – po prostu zbyt dobrze trzymał się drogi.”
Nie pozostaje nic innego, niż stwierdzić z przymrużeniem oka: to minus „aktora” Audi R8. Samochód zaprojektowany, skonstruowany i wyprodukowany ręcznie zgodnie z mottem „przewaga dzięki technice” gwarantuje najwyższą dynamikę jazdy, technologiczną przewagę i dzięki napędowi na wszystkie koła quattro idealnie przylega do drogi. I nie daje się przekonać, że swoją widowiskową kraksą mógłby uratować świat. Za to wszystkim innym oczekiwaniom
i wymaganiom potrafi sprostać bez najmniejszego problemu.
Kolejnym aktorem w „Iron Man” – obok Roberta Downey Jr., Gwyneth Paltrow, Terrence Howard i naturalnie Audi R8 jest Jeff Brigdes. Film reżyseruje Jon Favreau, scenariusz napisali Mark Fergus, Hawk Ostby, Art Marcum i Matt Holloway. Producentami „Iron Mana” są Avi Arad i Kelvin Feige, executive producers - Louis D’Esposito, Peter Billingsley, Jon Favreau, Stan Lee i David Maisel.
Product-placement ma w Audi długą tradycję: „Odpowiednie umieszczanie samochodów w filmach kinowych jest istotnym elementem naszej strategii komunikacyjnej. Jednak wszystkie działania muszą być zgodne z nadrzędną strategią marki Audi” – powiedział Michael Renz. Dlatego Audi angażuje się tylko w wybrane projekty: spektakularny był udział w „Ja, robot” („I, Robot” 2004). Will Smith jeździł stworzonym specjalnie na potrzeby filmu Audi RSQ, futurystycznym wówczas studium stylistycznym występującego w „Iron Man” Audi R8. Ponadto marka z czterema pierścieniami grała główne „samochodowe” role w klasycznym filmie akcji Johna Frankenheimera „Ronin” (z Jeanem Reno i Robertem de Niro, 1998), oraz w takich filmach jak „Informator” („The Insider” z Russellem Crowe, 1999), Mission Impossible II“
(z Tomem Cruise, 2000), „Przepowiednia” („The Mothman Prophecies“
z Richardem Gere, 2002), „Był sobie chłopiec” („About a Boy“ z Hugh Grantem, 2002), „Legalna blondynka II” (z Reese Witherspoon (2003),
Transporter 2 (Jason Statham, 2005) czy „Ultimatum Bourne’a “ (Matt Damon, 2007).
Dodaj komentarz