Najmocniejsza wyścigowa „jedenastka”...
05 kwietnia 2008, 17:04
wchodzi w nowy rok modelowy z licznymi modyfikacjami.
Ten najsilniejszy samochód wyścigowy na bazie Porsche 911, który w ubiegłym sezonie odniósł między innymi zwycięstwa klasowe w 24-godzinnych zmaganiach na torach Le Mans i Spa oraz zwycięstwo w klasyfikacji generalnej w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring, wystartuje w międzynarodowych wyścigach długodystansowych w klasie GT2. Wyraźnym znakiem rozpoznawczym nowego GT3 RSR jest przód pojazdu, mocno zmodyfikowany w celu poprawy aerodynamiki. Jednak najwięcej innowacji tkwi pod zoptymalizowaną pod względem ciężaru karoserią.
Obok dobrze widocznego dodatkowego spojlera z przodu, tak zwanego „flicks”, zoptymalizowany sposób prowadzenia powietrza z bocznymi wylotami o nowym kształcie zapewnia poprawę docisku nadwozia do drogi przy jednoczesnej redukcji oporu powietrza. Tył wraz z imponującym skrzydłem został przejęty z poprzedniego modelu.
Szeroko zakrojone modyfikacje kinematyki zawieszenia poprawiają przyczepność mechaniczną. Rozszerzone zostały także możliwości regulacji zawieszenia.
W silniku typu bokser GT3 RSR o pojemności 3,8 litra wprowadzone zostały tylko niewielkie zmiany. Dysponuje on mocą 465 KM (342 kW) przy 8.000 obrotów na minutę i rozwija maksymalny moment obrotowy 430 Nm przy 7.250 obr./min. Ogranicznik prędkości obrotowej tego efektywnego sześciocylindrowego silnika aktywuje się przy 9.400 obrotach wału korbowego.
W nowej przekładni GT3 RSR zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań ze sportowego prototypu RS Spyder. Skonstruowana przez inżynierów Porsche sekwencyjna przekładnia sześciobiegowa jest znacznie lżejsza niż skrzynia manualna montowana w poprzednim modelu i ma zdecydowanie mniejsze tarcie wewnętrzne. Zmniejszony kat wychylenia półosi zwiększył możliwość regulacji zawieszenia.
GT3 RSR, obok GT3 Cup i GT3 Cup S, jest trzecim samochodem wyścigowym na bazie Porsche 911, oferowanym przez Porsche Motorsport. Ten najszybszy i najmocniejszy samochód z Weissach przeznaczony do wyścigów długodystansowych, jeżeli nie liczyć RS Spyder, zostanie wyprodukowany w około 35 egzemplarzach i trafi od zaraz do prywatnych zespołów na całym świecie. Cena GT3 RSR wynosi 349.800 euro plus VAT obowiązujący
w danym kraju.
Dane techniczne Porsche GT3 RSR (rok modelowy 2008)
Silnik
Chłodzony wodą sześciocylindrowy silnik typu bokser; 3.795 cm2; skok 76,4 mm; średnica cylindra 102,7 mm; 465 KM (342 kW) przy 8.000 obr./min; maks. moment obrotowy 430 Nm przy 7.250 obr./min; ogranicznik ilości powietrza 2 x 29,5 mm, maksymalna prędkość obrotowa 9.400 obr./min; technika czterozaworowa; suche sprzęgło; pojedyncza przepustnice; centralny wlot powietrza; elektroniczny układ sterowania silnikiem MS 4.0; wtrysk paliwa; paliwo: benzyna super plus 98 ROZ bezołowiowa
Przenoszenie siły
Sześciobiegowa sekwencyjna przekładnia kłowa; wymiennik ciepła woda-olej; jednomasowe koło zamachowe; hydrauliczny centralny wyprzęgnik; trójtarczowe sprzęgło z włókna węglowego; napęd na tylną oś; dyferencjał z blokadą 45/65 procent
Nadwozie
Samonośne nadwozie (podstawa GT3 RS) ze stali cynkowanej ogniowo; aerodynamicznie zoptymalizowany przedni zderzak ze spojlerem; aerodynamicznie zoptymalizowany spód nadwozia w części przedniej; ruchome skrzydło tylne; 90-litrowy bezpieczny zbiornik paliwa
z systemem szybkiego tankowania; pneumatyczny podnośnik; klatka chroniąca w przypadku dachowania; wyścigowy, kubełkowy fotel kierowcy z trudnopalną tapicerką; sześciopunktowy pas bezpieczeństwa, dostosowany do systemu HANS (Head And Neck Suport) chroniącego głowę i kark; elektryczna gaśnica
Zawieszenie
Przednia oś: kolumna McPhersona; 4-drożne amortyzatory gazowe; podwójne sprężyny śrubowe (sprężyna główna i dodatkowa); wahacze przednie z regulacją pochylenia kół; obustronnie regulowany stabilizator; wspomaganie układu kierowniczego.
Tylna oś: wielowahaczową oś tylna z podwieszonym wspornikiem osi; 4-drożne gazowe amortyzatory Sachs; podwójne sprężyny śrubowe (sprężyna główna i dodatkowa);
drążek poprzeczny tylnej osi wzmocniony i regulowany; obustronnie regulowany stabilizator; płynna regulacja całego zawieszenia (wysokość, pochylenie kół, rozstaw).
Układ hamulcowy:
Układ hamulcowy z regulacją rozdziału siły hamowania
Przednia oś: jednoczęściowe sześciotłoczkowe aluminiowe nieruchome zaciski; wentylowane; średnica 380 mm; wyścigowe okładziny
Tylna oś: jednoczęściowe czterotłoczkowe aluminiowe zaciski, wentylowane, średnica 355 mm; wyścigowe okładziny
Obręcze kół
Przednia oś: trzyczęściowe koła ze stopu lekkich metali BBS (11J x 18 ET 34); centralna śruba
Tylna os: trzyczęściowe koła ze stopu lekkich metali BBS (13J x 18 ET 12,5); centralna śruba
Układ elektryczny
Wyświetlacz Motec ze zintegrowaną rejestracją danych; regulowana kontrola trakcji; akumulator 12 V, 50 Ah, prądnica 140 Ah.
Ciężar
Około 1.225 kg wg regulaminu A.C.O, 1.200 kg według regulaminu FIA.
Dodaj komentarz