Przywróćmy łososie - akcja Coca Coli


Autor: gadzetoman76
01 maja 2008, 11:33

Jak gadżeciarsko - to gadżeciarsko. Jak trendy to trendy, a w związku z tym, że Coca Cola zawsze jest trendy - musimy poinformować o nowej inicjatywie tej marki - a  mianowicie akcji ratujmy łososie.

 
Zakończyła się akcja wypuszczania świeżo wyklutych łososi do beskidzkich i bieszczadzkich potoków, prowadzona w ramach programu „Rzeki dla życia: Wisła” przez WWF Polska oraz firmy z systemu Coca-Cola w Polsce. 30 kwietnia br. małe łososie rozpoczęły swoją wędrówkę do morza w rzece Hoczewce koło Leska - bieszczadzkim dopływie Sanu. Gospodarzami wydarzenia byli Ireneusz Chojnacki, Dyrektor WWF Polska oraz Dan Nistor, Dyrektor Generalny Coca-Cola HBC Polska.

Międzynarodowa organizacja ekologiczna WWF oraz firmy z systemu Coca-Cola Polsce już drugi rok z rzędu wpuszczają do Wisły i jej dorzecza setki tysięcy młodych łososi. Celem projektu jest odrodzenie zdrowej populacji tego gatunku w naturalnych warunkach środowiskowych. Dzięki tej inicjatywie do górskich strumieni przez 2 lata trafiło ponad 400 tysięcy sztuk narybku łososia.

Zanieczyszczenie wód, regulacje rzek, pozyskiwanie żwiru, budowa stopni i zapór wodnych sprawiły, że przez ostatnie kilkadziesiąt lat dzikie łososie w Wiśle były rzadkością. Ostatnia samodzielna populacja łososia na terenie Polski wyginęła bezpowrotnie w 1985 roku. Wraz z poprawą jakości i czystości wód Wisły i jej dorzecza pojawiła się szansa restytucji tego gatunku w królowej polskich rzek.

Łososie zapamiętują miejsce, w którym się urodziły. Przez pierwsze dwa lata życia przebywają w pobliżu miejsca ich dawnego tarliska. Następnie wędrują w dół rzeki, aby kolejne 2-3 lata spędzić w morzu, gdzie dorastają. Dorosłe łososie, ważące nawet 10 kilogramów, wracają w górę rzeki, aby odbyć tarło w miejscu, w którym się wykluły. Dlatego WWF Polska i firmy z systemu Coca-Cola wpuszczają je w górnym dorzeczu Wisły, gdzie dawniej były ich tarliska.

Jednym z takich miejsc jest Hoczewka koło Leska, do której 30 kwietnia br. przedstawiciele WWF Polska oraz firm z systemu Coca-Cola w Polsce wpuścili tysiące młodych łososi. Wydarzenie uświetnili swoją obecnością Ireneusz Chojnacki, Dyrektor WWF Polska oraz Dan Nistor, Dyrektor Generalny Coca-Cola HBC Polska. Podczas akcji przedstawiciele Akademii Rolniczej, Polskiego Związku Wędkarskiego oraz Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej i WWF Polska uczyli wolontariuszy, jak bezpiecznie zarybiać.


W ramach akcji podejmowane są także działania mające ułatwić łososiom powrót z morza. Przeszkody na drodze ich wędrówki można usunąć budując na zaporach przejścia dla ryb – tak zwane przepławki. Obecnie najważniejsze jest udrożnienie stopnia wodnego we Włocławku, gdzie tylko nowoczesna przepławka może umożliwić łososiom powrót na tarliska swoich przodków.


Projekt powrotu łososia do Wisły jest częścią programu WWF "Rzeki dla życia: Wisła", wspieranego finansowo przez firmy z systemu Coca-Cola w Polsce. Jego celem jest ocalenie i przywrócenie naturalnego charakteru polskich rzek. Podejmowane działania mają pozwolić zachować ich przyrodnicze bogactwo oraz umożliwić lepsze gospodarcze wykorzystanie dorzeczy. Program w szczególności koncentruje się na ochronie walorów przyrodniczych Wisły, która jako jedyna rzeka Europie zachowała swój naturalny charakter na odcinku ponad 300 km.

 

Zobaczcie minigalerię z ratowania łososi pod patronatem Coca - Coli.

 

 

 

 

 

 

 

No i oczywiście loga organizatorów - bez tego nie mogłoby się obyć.

 

 

 

 

Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz