Shell kolejny raz udowodnił swoje
innowacyjne podejście oraz zaangażowanie w tworzenie i rozwój jeszcze
bardziej wydajnych paliw. Poprzez wprowadzenie domieszki BTL
(technologia: Biomass to Liquids) do paliwa wyścigowego Shell V-Power
Diesel uzyskał paliwo bardziej przyjazne środowisku. Po raz pierwszy
zostanie ono zastosowane 14 czerwca we Francji podczas 24-godzinnego
wyścigu Le Mans.
Pierwszy raz w historii
wyścigu Le Mans wykorzystane zostanie biopaliwo drugiej generacji.
Dowodzi to roli wyścigu, jako pola testowego dla nowych technologii
oraz paliw innowacyjnych, w tym także biopaliw. Shell V-Power Diesel
zawiera także paliwo syntetyczne GTL (Gas to Liquids - technologia
upłynniania gazu), pochodzące z naturalnego gazu, co zapewnia bardzo
czyste i wydajne spalanie.
BTL to bardzo wydajne
paliwo syntetyczne do silników diesla, wykonane z biomasy typu
niespożywczego (non-food), takiej jak pozostałości leśne lub odpady
drewna, co daje możliwość redukcji CO2 aż do 90% w porównaniu z
konwencjonalnym olejem napędowym.
Ten nowy rodzaj
biopaliwa zostanie dodany do paliwa wyścigowego Shell V-Power Diesel
wraz ze stosowanym już wcześniej komponentem GTL, który obecnie
produkowany jest na skalę komercyjną i wykorzystywany w paliwie Shell
V-Power Diesel od roku 2006.
W 2006 roku Shell
wraz z Audi Sport zapoczątkowali nowy rozdział w historii sportów
motorowych - prezentując pierwszy samochód z silnikiem diesla, który
zwyciężyłw 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Swój sukces firmy Audi Sport i
Shell powtórzyły także w roku kolejnym, 2007.
Przy
rozwoju paliwa BTL grupa Shell współpracuje z niemiecką firmą CHOREN
Industries GmbH. Ośrodek CHOREN wyprodukował komponent BTL, który
mieszany jest z paliwem Shell V-Power Diesel wykorzystywanym podczas
wyścigu Le Mans, a w ciągu najbliższych 12 miesięcy pierwsza na świecie
pilotażowa fabryka firmy CHOREN, mieszcząca się we Freibergu w
Niemczech, rozpocznie produkcję paliwa na skalę masową.
Richard Karlstetter, Dyrektor Techniczny w dziale paliw wyścigowych Shell, przyznał: „To
wciąż początki wprowadzania paliw BTL, a sporty motorowe to doskonała
okazja dla Shell, by je przetestować. Cieszymy się, że możemy
zademonstrować wydajność paliwa wyścigowego Shell V-Power Diesel,
opartego zarówno na GTL, jak i BTL”.
Ulrich Baretzky, Szef Działu Technologii Silników w Audi Sport, oświadczył: „Kluczową
częścią sukcesu Audi R10 TDI na wyścigu Le Mans jest zapewnienie
właściwego paliwa, które sprawi, że samochód będzie miał więcej mocy
przez dłuższy czas. Shell V-Power Diesel w sposób bardzo istotny
przyczynia się do sukcesów, jakie odnosi Audi Sport podczas Le Mans".
Daniel
Poissenot, wiceprezydent ds. sportowych w Automobile Club l’Ouest
(ACO), organizacji zarządzającej wyścigiem Le Mans, powiedział: „Biopaliwo
drugiej generacji zostanie po raz pierwszy wykorzystane podczas wyścigu
Le Mans, podkreślając tym samym rolę zawodów w testowaniu nowych
technologii”.
Shell V-Power Diesel jest
wysoce wydajnym olejem napędowym zaprojektowanym tak, aby dawać
nowoczesnym silnikom diesla więcej mocy przez dłuższy czas. Obecnie
jest ono dostępne na ponad 7 tysiącach stacji w całej Europie, a
naukowcy firmy Shell wykorzystali tę samą technologię paliwową
stosowaną w ogólnie dostępnym paliwie Shell V-Power Diesel, aby
stworzyć specjalne paliwo wyścigowe na rajd Le Mans.
Dodatkowe informacje:
Royal
Dutch Shell plc jest brytyjsko-holenderskim koncernem petrochemicznym,
którego siedziba główna mieści się w Hadze, ale akcje grupy obecne są
na giełdach w Londynie, Amsterdamie i Nowym Jorku. Koncern Shell działa
w ponad 130 krajach, a jego działalność obejmuje: wydobycie ropy i gazu
ziemnego; produkcję i sprzedaż upłynnionego gazu naturalnego oraz
technologię upłynniania gazu; sprzedaż i transport produktów paliwowych
oraz chemicznych; projekty dotyczące odnawialnych źródeł energii,
takich jak m. in. wiatr, energia słoneczna oraz biopaliwa. www.shell.com/aboutshell
Działalność
koncernu Royal Dutch Shell plc jest dostosowana do rządowych wytycznych
dotyczących stosowania biopaliw, a posiadane doświadczenie, wiedza
specjalistyczna oraz inne cechy sprawiły, że koncern stał się
największym na świecie dystrybutorem biopaliw. Firma współpracuje z
wytwórcami biopaliw, aby zabezpieczyć w ten sposób swoje zasoby oraz
wspierać świadomość społeczną w kwestiach związanych z ochroną
środowiska. Shell jest liderem na rynku rozwoju biopaliw następnej
generacji, dzięki wykorzystaniu odpadów roślinnych, które nie pochodzą
z upraw spożywczych. Koncern opiera swą produkcję na procesach
alternatywnych i wytwarza paliwa o wysokiej wydajności.
CHOREN
Industries GmbH jest światowym liderem na rynku systemów gazyfikacji
materiałów stałych zawierających węgiel. Firma stała się wiodącym
wytwórcą biopaliw syntetycznych (BTL), dzięki procesowi Varbo-V,
opatentowanemu na skalę międzynarodową. Ma swoje biura we Freibergu
oraz w Hamburgu. W roku 2005 Shell stał się udziałowcem firmy CHOREN
Industries oraz jest dostawcą technologii Fischer Tropsch,
wykorzystywanej w procesie BTL, zapewniając niezbędne wsparcie
techniczne. www.choren.com