W roku obrachunkowym 2007 koncern Audi ponownie pobił rekordy pod względem wielkości produkcji, ilości sprzedanych samochodów, obrotów i wyników. „Patrzymy na najlepszy rok finansowy w historii naszego przedsiębiorstwa: Po pierwsze - po raz dwunasty z kolei osiągnęliśmy rekordową wielkość sprzedaży. Po drugie – udało nam się podnieść wszystkie najistotniejsze parametry finansowe na nowy, rekordowy poziom. Nazywamy to wzrostem jakościowym. Bo tylko wzrost przynoszący zyski gwarantuje naszą długotrwałą konkurencyjność
na rynku” – powiedział na rocznej konferencji prasowej w Ingolstadt Rupert Stadler, Prezes Zarządu AUDI AG
Zwiększając ilość samochodów przekazanych klientom o 5,7 procent koncern Audi podwyższył także przychody ze sprzedaży w roku obrachunkowym 2007. Osiągnęły one rekordową wartość 33.617 mln € (31.142)*, co oznacza wzrost o 7,9 procenta. Znacznie poprawił się również wynik z działalności operacyjnej – osiągnął wysokość 2.705 mln € (2.015), co oznacza wzrost
aż o 34,5 procent.
„Jest to jednocześnie najwyższy wynik z działalności operacyjnej w historii naszego przedsiębiorstwa i stanowi zdrową i trwałą podstawę rozwoju koncernu Audi” – podkreślił Axel Strotbek, Członek Zarządu ds. Finansowych
i Organizacyjnych AUDI AG.
Do odniesienia sukcesu przyczyniło się szczególnie rozszerzenie oferty modeli o samochody najwyższej klasy takie jak Audi Q7, modele z rodziny TT, Audi A5 i sportowe Audi R8. „Poprawiliśmy nasze wyniki również dzięki konsekwentnym działaniom mającym na celu obniżenie kosztów oraz wzrost wydajności pracy. Tak właśnie rozumiemy rozwój jakościowy” – powiedział Strotbek.
Wynik finansowy przed opodatkowaniem wyniósł 2.915 (1.946) mln €,
czyli wzrósł o 49,8 procent i był najwyższy w historii przedsiębiorstwa.
Wynik finansowy po opodatkowaniu wynosi 1.692 (1.343) mln €, czyli jest
o 26 procent wyższy, niż rok wcześniej.
Zysk w stosunku do wniesionego kapitału w wysokości 18,6 procent (14,2) oznacza dla koncernu Audi wyraźny wzrost o 4,4 punkty procentowe. Stosunek zysku do przychodów ze sprzedaży wzrósł z 6,2 do 8,7 procenta. „Koncern Audi zalicza się dzisiaj do przedsiębiorstw uzyskujących największe zyski wśród przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej” – ocenił Strotbek sytuację finansową.
Dwunasty z kolei rekordowy rok pod względem sprzedaży
Audi przekazało w ubiegłym roku klientom 964.151 (905.188) samochodów. Sprzedaż wzrosła zatem o 6,5 procent w stosunku do poprzedniego roku. Marka z czterema pierścieniami pobiła rekordy sprzedaży na 50 rynkach.
Na rynku, na którym obserwowana jest ogólna tendencja spadkowa,
czyli w Niemczech, Audi sprzedało 254.014 (257.792, minus 1,5 procent) samochodów. Ze swoim najwyższym udziałem w krajowym rynku (7,9 procent) koncern osiągnął najlepszy wynik w swojej historii producenta samochodów klasy premium.
AUDI AG umocniło swoją pozycję marki premium zarówno na rynkach rozwijających się, jak i na rynkach już nasyconych: w Europie Zachodniej Audi zanotowało rekordową sprzedaż 650.407 (631.380, plus 3 procent) samochodów. Największy wzrost odnotowany został na rynku brytyjskim (100.712 sztuk, plus 17,1 procent). W Europie Wschodniej sprzedaż wzrosła o jedną trzecią do 36.073 (27.083) sztuk.
Największym zagranicznym pojedynczym rynkiem w 2007 roku były Chiny
(z Hongkongiem), gdzie nabywców znalazło 101.996 samochodów. Audi nadal jest w Chinach zdecydowanym liderem na rynku w segmencie premium.
Wyniki badania poziomu zadowolenia klientów, przeprowadzonego przez J.D. Power po raz kolejny wykazały, że marka ta przez cały czas utrzymuje się na pierwszym miejscu. W USA Audi przekazało klientom 93.506 (90.116,
plus 3,8 procent) aut.
Spółka – córka Lamborghini zanotowała 15-procentowy wzrost sprzedaży:
w roku 2007 nabywcy odebrali 2.406 supersportowych samochodów tej marki.
Rekordowe wartości w produkcji samochodów i silników
Koncern Audi wyprodukował 980.880 samochodów (wraz z Lamborghini).
Jest to nowy rekord produkcji (plus 5,9 procent, 926.180). 82 procent łącznej produkcji pochodziło z zakładów Audi w Ingolstadt i Neckarsulm, co także jest najlepszym wynikiem w historii. Produkcja silników w koncernie Audi wzrosła do 1.915.633 sztuk (plus 1,1 procent).
Wzrost gwarantuje zatrudnienie i tworzy miejsca pracy
Audi inwestuje rocznie 2 mld € w nowe produkty. Koncern w najbliższych latach rozszerzy swoją paletę modeli z aktualnych 25 do 40. W 2015 roku klientom przekazanych zostanie 1,5 mln samochodów. „Aby osiągnąć nasze ambitne cele dotyczące rozwoju, potrzebna nam jest zaangażowana załoga” – podkreślił Stadler – „ponieważ podstawą naszego sukcesu obok naszych samochodów są ludzie, którzy je tworzą, produkują i sprzedają –
nasi pracownicy.”
Osiągnięcia pracowników nagradzane są przez Audi udziałem w zyskach zależnym od wyniku finansowego, wypłacanym w maju. Ogólny udział pracowników w zyskach w tym roku wyniesie średnio prawie 5.300 €
na pracownika.
„Tak wysoki udział w zyskach, jaki przypada na naszych pracowników,
nie ma sobie równego w przemyśle motoryzacyjnym i po raz kolejny potwierdza naszą atrakcyjność jako pracodawcy” – powiedział Stadler.
Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na pracowników z wyższym wykształceniem, szczególnie inżynierów, Audi stworzyło w 2007 roku 600 nowych miejsc pracy. „Podczas gdy wielu innych producentów samochodów redukuje liczbę swoich pracowników, my zatrudniamy nowych”. W bieżącym roku Audi zatrudni 800 osób z wyższym wykształceniem i około 700 osób,
które zostaną przyuczone do zawodu.
Średnia roczna ilość pracowników w koncernie Audi, wynosząca 53.347 osób, wzrosła nieznacznie w porównaniu z rokiem poprzednim (plus 2 procent, 52.297). W AUDI AG zatrudnionych było 44.698 osób (44.701), z tego 31.369 (31.276) w Ingolstadt i 13.329 (13.425) w Neckarsulm. Z 2.002 (2.031) osobami zdobywającymi wykształcenie w 20 zawodach AUDI AG utrzymała ilość uczniów w niemieckich zakładach na wysokim poziomie roku 2006.
Perspektywy 2008: Zapewnienie stałego i przynoszącego zyski wzrostu
Audi doskonale rozpoczęło 2008 rok: marka zanotowała w styczniu wzrost sprzedaży o 4,7 procent. Pozytywna tendencja była kontynuowana w lutym, kiedy to klientom przekazanych zostało 71.348 aut, co oznacza wzrost sprzedaży o 2,6 procent. Na jakościowy i ilościowy wzrost w tym roku pozytywny wpływ będzie miało nowe Audi A4 Avant. „Jesteśmy na najlepszej drodze, aby w tym roku przekroczyć granicę miliona sprzedanych aut.
I tą drogą będziemy konsekwentnie podążać” – powiedział Stadler.
Z rekordowymi wartościami osiągniętymi w 2007 roku Audi zalicza się
do najmocniejszych przedsiębiorstw wśród światowych producentów samochodów. „ W ten sposób o własnych siłach położyliśmy finansowy kamień węgielny pod nasz przyszły rozwój” – podkreślił Stadler.
Audi stawi czoła także zewnętrznym wyzwaniom stojącym przed przemysłem motoryzacyjnym. Koncern jest świadomy odpowiedzialności za ochronę klimatu spoczywającej na producentach samochodów. I to już od dawna.
W porównaniu z 1990 roku samochody tej marki potrzebują o 36 procent mniej paliwa na wygenerowanie jednego kilowata (1,36 KM) mocy. A w przyszłości
w każdej serii modeli produkowanej w dużej ilości sztuk oferowany będzie jeden wybitnie efektywny model. „Planujemy umacniać naszą kompetencję
w dziedzinie lekkich konstrukcji, poprawiać aerodynamikę, minimalizować straty energii na tarcie i optymalizować podzespoły elektroniczne” – stwierdził szef Audi.
W ramach swojej strategii innowacyjności koncern stawia na cały szereg nowoczesnych rozwiązań, przede wszystkim jednak na technologię silników wysokoprężnych. „Nasz TDI jeszcze w tym roku będzie najczystszym dieslem na świecie dzięki tak zwanemu systemowi „ultra low emission” – powiedział Stadler. Silnik ten będzie emitował o 90 procent mniej tlenków azotu. „Systemami, takimi jak ten, będziemy aktywnie kształtować przyszłość przemysłu motoryzacyjnego”.
*) Wartości z poprzedniego roku w nawiasach